Billig Traderabiljett som inte går att betala

Publicerad söndag den 20 juli 2008 kl. 22.15

Tänk dig att du vaknar upp en söndagsmorgon efter bara några få timmars sömn. Väckarklockan ringer redan kvart över sju, eftersom du ska med tåget från centralen 45 minuter senare. Du känner dig glad, dels för att kvällen innan blev mycket lyckad, dels för att du innan du somnade lyckades få en biljett hem med X2000 för en femtiolapp på auktionssajten Tradera med SJ som säljare. En sådan biljett kostar ju som lägst 700 kr i vanliga fall.

Du öppnar din e-post och skummar igenom instruktionerna för att hämta ut biljetten. Proceduren är du bekant med: först ska man betala och sedan kan man hämta biljetten i en av SJ:s biljettautomat. Första problemet kommer här. SJ:s webbsida talar om för dig att du inte har några biljetter att betala. Du försöker ytterligare ett tiotal gånger, utan resultat.

Du läser e-brevet från Tradera och SJ noggrant. Nej då, allt är riktigt. Du vann auktionen och biljetten är din, om du betalar den. SJ har ju till och med skrivit i brevet att avtalet är bindande. Du uppmanas på webbsidan att ringa kundtjänst vid problem, men du vet att det är lika lönlöst innan du ens försökt. Kundtjänst har inte öppet en söndagsmorgon vid sjutiden. Du försöker ändå. Dina onda aningar bekräftas.

Hur går du vidare? Förhoppningsvis inte som många andra gjorde denna morgon och dagen innan dess. Somliga struntade nämligen i att resa och andra tog bussen i stället. Trots att du tror att SJ:s tågvärdar kommer att lösa problemet på tåget känner du dig lite osäker. Om det inte är ett allmänt fel, kommer inte tågvärdarna att tro på dig, resonerar du. Du funderar på om du kommer att behöva betala en biljett till fullpris på tåget.

Väl på centralen, drygt en halvtimme innan tågets avgång, finner du att resebutiken har öppet. Du går in och ställer dig som nummer två till den enda kassan som finns. Det finns inga nummerlappar. Strax blir det din tur och du förklarar vad saken gäller. Kvinnan bakom disken är tillmötesgående och frågar efter auktionsnummer. Efter 25 minuter har hon lyckats ordna en biljett åt dig. Du ler brett och tackar hjärtligt. Lite halvt småspringande ut från resebutiken mot spåret upptäcker du att kön nu växt till ett trettiotal människor.

Det här var precis vad som hände mig. Jag var aldrig rädd för att jag skulle missa tåget på riktigt, men lite omständligt blev det allt. Biljettpriset kan jag vara nöjd med. 93 % rabatt för att vara lite flexibel tackar jag inte nej till.

Det finns inga kommentarer. Skriv en kommentar.