Reflektion över beteendet i trafiken i Frankrike

Publicerad måndag den 17 november 2008 kl. 19.22

Trafikljus

Att köra mot rött ljus är givetvis också förbjudet i Frankrike. Under hösten har jag emellertid för många gånger sett hur förare helt enkelt medvetet ignorerat rödljus i korsningar, ibland till och med genom att köra om bilar som stannat vid trafikljuset. Att stanna "i onödan" tycks irritera dem. Ibland rör det sig om situationer när trafiksituationer nyss slagit om till rött och det precis är möjligt att hinna köra innan bilarna från korsande vägar får grönt. Andra gånger handlar det om att det inte kommer några bilar från sidovägarna. I mitt tycke stannar fransmän å andra sidan i större utsträckning precis som man ska göra redan vid gult ljus än vad svenskar gör. Fram till igår trodde jag att förare som kör mot rött tillhör en speciell kategori. Varför jag inte gör det längre ska jag nu förklara.

För att ta oss till cykelloppet igår morse åkte vi bil, med cyklarna på en egentillverkad släpkärra bakom. Det var pappan i min värdfamilj som körde. Vid sjutiden kom vi iväg och i den första signalreglerade korsningen på genomfartsleden var det rött ljus. Inte en bil syntes till från något håll och pappan sa: "När det inte kommer någon bil brukar jag bara köra." Vad paff jag blev! Sådant beteende ingår inte i det som jag anser som ordentligt uppträdande i trafiken och jag hade aldrig kunnat föreställa mig att denne förare tillhörde den grupp av förare som jag nästan dagligen ser ignorera rödljus, precis som i detta fall helt medvetet. Samma beteende i nästa korsning. Vad händer vid en sådan förseelse om man blir upptäckt? Körkortsindragning borde ju nästan vara aktuellt (polisen har möjligheten i Sverige). Svaret från pappan: "Två eller tre prickar"

I Frankrike används sedan många år ett körkortssystem med prickar, liksom i till exempel Italien och Australien. Systemet syftar till att öka trafiksäkerheten. Från början har varje förare tolv prickar, men numera har nya förare enbart sex prickar de första tre åren. Överträdelser leder till att prickar tas bort. Då en förare inte längre har några prickar kvar, blir körkortet ogiltigt i sex månader. Precis som i Sverige måste förare med prövotid genomgå nytt förarprov efter denna period för att få köra på nytt. Det lustiga i sammanhanget är att innan man förlorar alla sina prickar kan få tillbaka dem. Här är några metoder.

  1. Man kan helt enkelt se till att bli en laglydig förare. Efter tre år återfås samtliga tolv prickar. Om man bara förlorat en prick återfås den redan efter ett år.
  2. Efter tio år tas prickar för en förseelse bort.
  3. Fyra poäng är enkelt att tjäna ihop. Det spelar ingen roll om man begår nya trafiköverträdelser. Vartannat år kan man gå en kurs i trafiksäkerhet och för denna kurs får man fyra poäng.

Att köra mot rött ljus tar förhoppningsvis bort fler än bara två prickar. Det skulle vara tråkigt om ett sådant regelbrott inte betraktades som allvarligt. Hastighetsöverträdelser leder vid låga överträdelser enbart till få försvunna prickar men med grövre överträdelser ökar antalet prickar som försvinner snabbt. Det är enligt min slutsats svårare att förlora sitt körkort vid enstaka trafikförseelser för en fransk förare än en svensk. Att förlora körkortet innebär för många människor detsamma som att förlora ett stort del av sitt liv. Jag hoppas att jag aldrig någonsin förlorar mitt.

En stor skillnad mellan beteendet i trafiken i Sverige och i Frankrike är att fransmännen i likhet med italienare kan tänka sig att parkera var som helst. Det gör ingenting om man parkerar mitt i den enda filen på en mycket trafikerad led i en stad. När någon inte känner sig bekväm med detta beteende och klagar försvarar sig fransmannen med: " det fanns inga lediga platser". Sannolikheten för att någon människa i Sverige skulle få för sig att parkera inuti en enfilig rondell är närmast lika med 0. I Frankrike sker det många gånger dagligen. Tutan används vidare betydligt oftare i Frankrike än i Sverige. Visserligen finns det ibland skäl att använda den, men i mitt tycke är det inte nödvändigt att tuta redan efter en sekund när någon bil framför missat att det blivit grönt (eller håller på att lägga i växeln).

Det finns inga kommentarer. Skriv en kommentar.